tirsdag 1. januar 2013

Så var årets første dag her, og jeg går i gang med mine 365 dager uten shopping. Spennende! Rett før nyttår i 2008 fortalte min søster meg at hun hadde funnet ut at hun ikke skulle kjøpe seg nye klær i 2009, og jeg utbrøt, uten å tenke meg om, det vil jeg også være med på! Så sagt, så gjort. Til å begynne med synest jeg det var veldig vanskelig, mange gamle vaner måtte bli til nye. Ikke så lurt å gå i butikker om man ikke skal ha noe? Etterhvert som året gikk, ble det lettere og lettere å holde nyttårsløftet sitt. Det var deilig å vite hva man hadde i skapet når man  skulle i et selskap, ikke noe med å tenke "jeg har ingenting å ha på meg, jeg måååå ut å kjøpe noe nytt". Jeg oppdaget også hva som ble brukt av det jeg hadde, basic klær var tingen! Da kunne jeg skifte tilbehør, som sjal og smykker, og jeg følte jeg hadde et nytt antrekk. Da sommeren kom så vi at de sorte tøyet vi hadde var utvasket og falmet, men vi visste råd. Vi kjøpte tøyfarge, og farget det......og vips så var det så godt som nytt. Og "nuppefjærneren" ble min nye beste venn.

Det hører med til historien at vi klarte det! Det var en utrolig tilfredsstillelse vi kjente da klokken slo 12 den 31. desember 2009. (og jaaaaa, vi var å finne på januarsalget i 2010, men denne gangen fordi det var nødvendig, man sliter faktisk ut mye tøy i løpet av 1 år).

Noen år har gått siden den gang, og kleskapet har sakte, men sikkert, fylt seg opp igjen. Jeg har et utrolig talent for å finne fine ting på salg, som jeg bare måååå ha. For hvert år som har gått har jeg tenkt på om jeg kunne klare det samme igjen, men jeg har nesten fått angst bare ved tanken. Slik var det også høsten 2012, da jeg tenkte på temaet, men av en eller annen grunn klarte jeg ikke å legge den fra meg. Tilslutt var ikke tanken skremmende lenger, jeg tenkte at det vil jeg gjøre. Det som var morsomt var at den samme dagen jeg hadde tatt den endelige beslutningen, så leste jeg i Aftenposten om noen venninner som hadde gjort det samme. De inspirerte meg til å ta den endelige skrittet. Jeg postet en melding på Facebook, og har etterhvert fått med meg flere som vil gjøre det samme. Vi har alle forskjellige regler og er alle spente på hvordan dette skal gå.

Mine regler er:

  1. Jeg skal ikke kjøpe nye klær, undertøy og strømpebukser er lov
  2. Jeg skal ikke kjøpe ting og tang til huset, som feks telysestaker, duker og nips. Blomster og planter er lov
  3. Jeg har lov å kjøpe sko, sjal og smykker, innenfor rimelighetens grenser
  4. Det er lov å bytte, låne eller arve
Jeg har noen planer for de neste par dagene. Jeg skal ha "vareopptelling" i kleskapet mitt, slik at jeg vet hva jeg egentlig har. Jeg skal også kjøpe meg symaskin, den har jeg fått penger til i julegave, så da kan jeg kanskje forandre på noe av det jeg har i skapet som jeg ikke bruker så mye?

Nå gleder jeg meg til å se om jeg kan klare det en gang til? Du kan følge meg her inne, å se hvordan det går.

Godt nyttår <3

Hilsen Lena som gleeeeder seg


2 kommentarer: